محل لوگو

سئو و Javascript


به نظر می رسد در فضای آنلاین امروز ، نوع وب سایت هایی که توسعه دهندگان وب می توانند ایجاد کنند پایان ندارد. یکبار ، توسعه دهندگان در ساخت سایت ها فقط به استفاده از زبان علامت گذاری متن و شیوه نامه های آبشاری HTML و CSS محدود شدند. با این حال ، این دو عنصر فقط بنیان یا استخوان یک وب سایت محسوب می شوند. بیشتر کار برنامه نویسی یک سایت به ادغام Javascript بستگی دارد. توسعه دهندگان مسلط به Javascript می توانند محتوای شگفت انگیز آنلاین ایجاد کنند:گرافیک تعاملی ، فیلم های جاسازی شده و عناصر واکنشی و....


جاوا اسکریپت و سئو

هر مشکلی که پروتکل های Google در رتبه بندی یک وب سایت مبتنی بر Javascript دارند معمولاً به چهار دسته تقسیم می شوند:

تفسیر
خطاهای JavaScript
خزش
مسائل فنی
به طور خلاصه ، خطاها می توانند ناشی از مغایرت آنچه گوگل هنگام رتبه بندی یک سایت مشاهده می کند ، باشد. در مرحله بعد ، آنچه برنامه نویس قصد داشته کد Javascript خود را انجام دهد ، همان چیزی نیست که در واقع گوگل هنگام اجرای آن انجام می دهد.


تفسیر
صفحه ای که ربات گوگل هنگام بارگیری آن صفحه می بیند آن چیزی نیست که ما کاربران می بینیم. کاربران محصول نهایی را مشاهده می کنند ، اما ربات گوگل ابتدا کدهای آن صفحه را می بیند.

این فرایند کاملاً ساده است. رایانه ای که رندر می کند کد منبع را دریافت کرده ، آن را تفسیر کرده و اجرا می کند. این شامل ترکیبی از HTML ، CSS و Javascript است. HTML بنیاد را تشکیل می دهد ، و به کامپیوتر اجازه می دهد فایل را یک وب سایت بداند. در مرحله بعدی ، Javascript اجرا می شود و محتوای خاصی را که سازنده در نظر گرفته است ، ایجاد می کند. در آخر ، کد CSS اجرا می شود ، و جزعیات طراحی مورد نیاز را در صفحه قرار می دهد.


خطاهای جاوا اسکریپت
اگرچه HTML و Javascript به خوبی با هم کار می کنند ، اما در نحوه برخورد با خطاهای کدگذاری تفاوت های اساسی دارند. HTML وقتی با خطایی روبرو می شود ، نسبتاً مهربانانه است و حتی در صورت بروز خطا ، کاربران اغلب می توانند بفهمند که از پیام خطا چه اشتباهی رخ داده است.

از طرف دیگر ، جاوا اسکریپت هنگام رسیدگی به خطاها کاملاً بی رحم است. به دلیل پایه های آن در منطق و فرمول ها ، نمی تواند هیچ انحرافی را از آنچه کاربر در نظر گرفته تحمل کند. اگر کاربر از فرمول ها دقیق پیروی نکند ، کد نتیجه مطلوبی را اجرا نمی کند. به همین ترتیب ، اگر توسعه دهنده کوچکترین خطایی را در کد ایجاد کند نمایه سازی سایت توسط ربات های گوگل را غیر ممکن می کند.


خزیدن و نمایه سازی
برای درک مسائلی که می توانند در حین خزیدن سایت و نمایه سازی به وجود آیند ، باید به روند خزیدن پرداخت. برای وب سایت هایی که از جاوا اسکریپت استفاده نمی کنند ، روند کار نسبتاً ساده است و صفحات تقریباً بدون هیچ مشکلی نمایه سازی و فهرست بندی می شوند.پس از بارگیری HTML سایت توسط ربات های گوگل، هر پیوند خارجی را از آن کد استخراج کرده و همه را به یکباره بازدید می کند.کد CSS را بارگیری می کند و سپس کل سایت بارگیری شده را به برنامه نمایه سازی می فرستد.

وقتی جاوا اسکریپت استفاده میشود روند کار متفاوت می شود. پس از بارگیری فایلهای اولیه HTML ، CSS و JS،ربات گوگل باید منتظر بماند تا کد Javascript کامپایل و اجرا شود. بسته به پرونده JS ، ممکن است سرویس رندر برای اجرای کد نیاز به تماس با فایل های اضافی داشته باشد.

پس از اجرای کد ، نمایه ساز می تواند کار خود را انجام دهد ، اما حتی در آن صورت ، ربات گوگل هنوز کارهایی برای انجام دارد. در حالی که نمایه ساز کار می کند ، ربات گوگل پیوندهای خارجی را از وب سایت ارائه شده جمع می کند و آنها را به نشانه خزنده خود اضافه می کند. همانطور که مشخص است، Javascript پیچیدگی و زمان انتظار زیادی را برای جستجوی سایت اضافه می کند که در هر مرحله ممکن است منجر به خطا شود.

اگر محتوا به درستی ارائه نشود ، گوگل فقط یک فایل HTML خالی برای رتبه بندی دارد. بعلاوه ، حتی اگر کد Javascript بدون خطا اجرا شود ، کل مراحل ایندکس و فهرست بندی بسیار طولانی تر از وب سایت های غیر Javascript است. این دو مشکل برای سئوی سایت ایجاد می کند. ابتدا باید مفهوم بودجه خزش را در نظر گرفت.

اساساً ، گوگل زمان مشخصی را برای فهرست بندی هر وب سایتی که با آن مواجه است اختصاص می دهد. اگر مدت زیادی طول بکشد تا گوگل سایتی را فهرست کند،مانند انتظار برای اجرای یک پرونده بزرگ Javascript بعد از پایان یافتن مهلت و خرج شدن بودجه ی خزش،این سایت را رها کرده و به سایت بعدی خواهد رفت.


مشاهده از طریق چشم گوگل
تنها راه دانستن اینکه چه مشکلی در Javascript یک سایت وجود خواهد داشت ، دیدن آنچه Google می بیند است. به عبارت دیگر ، توسعه دهندگان می توانند با مشاهده یک سایت به همان روشی که ربات گوگل مشاهده می کند ، اطمینان حاصل کنند که سایت آنها همان چیزی است که می خواهند گوگل ببیند. یکی از راه های انجام این کار استفاده از ابزار Google Console Fetch and Render است.به این ترتیب ، کاربران همان فناوری را دارند که ربات گوگل برای مشاهده یک سایت استفاده می کند. گزارش خطاها دقیقاً یکسان خواهد بود.


علاوه بر نکات بالا ، تعدادی روش کلی وجود دارد که توسعه دهندگان وب می توانند از آنها استفاده کنند. با استفاده از این دستورالعمل ها ، توسعه دهندگان وب شانس بیشتری برای جلوگیری از خطاهایی دارند که می توانند بر رتبه بندی سایت آنها تأثیر منفی بگذارند.

برای کسانی که از ابزار Fetch and Render گوگل استفاده می کنند ، به خاطر داشته باشید که این تنها می تواند مشکلات فنی را تشخیص دهد . به عبارت دیگر ، این ابزار فقط تعیین می کند که آیا گوگل از نظر فنی توانایی ارائه یک سایت در نتایج جست و جو را دارد یا خیر.همانطور که قبلاً ذکر شد ، اجرای کامل سئو فنی لازم و ضروریست.

یک روش مفید برای تشخیص هر نوع مشکل سئو در سایت ، استفاده از Google Search Console است . از این کنسول می توان به عنوان نوعی دماسنج استفاده کرد که می تواند مشکلات کلی را در سئو سایت شناسایی کند. کنسول همچنین دسترسی سریع به Fetch و Render را فراهم می کند ، که می تواند مشکلات رندر مستقیم را مشاهده کند. همانطور که گفته شد ، هر ابزار Google کاملاً موثر نیست. به عنوان مثال ، در حالی که بررسی Google Cache به تشخیص مشکلات ارائه در HTML کمک می کند ، این برای Javascript کاربرد ندارد.

اگر کاربران قصد استفاده از برچسب های متعارف در وب سایت خود را داشته باشند ، یک مشکل بالقوه ممکن است بوجود آید. گرچه این نوع برچسب ها به تنهایی مشکلی ندارند ، اما اگر توسط Javascript تزریق شوند ، می توانند مشکلاتی ایجاد کنند .منظور این نیست که استفاده از Javascript برای تزریق برچسب ها منبع تضمینی خطا است ، اما توصیه خواهیم کرد که قرار دادن برچسب ها در HTML یک روش بهتر است. به این ترتیب ، کاربران به طور کلی از منبع خطا جلوگیری می کنند.


نتیجه
در پایان ، ما می خواهیم مجدداً تأكید كنیم كه این مقاله نباید به عنوان منبع قطعی برای آدرس دهی به سئوی مبتنی بر JS در نظر گرفته شود. نکته دیگری که باید به خاطر بسپارید این است که سئوی مبتنی بر Javascript از اصول و قواعد مشابه سئوی معمولی پیروی می کند. وقتی مشکلی بوجود می آید ، آسان است که فرض کنیم مشکل در Javascript است.

به طور خلاصه ، اگر کاربری در سئو معمولی تبحر دارد ، پس هیچ مشکل غیرقابل حلی با سئوی مبتنی بر Javascript ندارد.

 

 

 

  انتشار : ۱ خرداد ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 129

تمام حقوق مادی و معنوی این وب سایت متعلق به "" می باشد

فید خبر خوان    نقشه سایت    تماس با ما